
De noodzaak van professionele productfotografie
- Written by Dirk Bakker
- 1 Comment
- Permalink
De noodzaak van professionele productfotografie
Het online winkelen wordt steeds populairder bij de consument. De ontwikkeling van de e-commerce neemt dan ook steeds grotere vormen aan. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor wat betreft de onderlinge concurrentie tussen de diverse webshops. Als eigenaar van een webwinkel moet je dus naar manieren zoeken om je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
Het belangrijkste middel hierbij is een professionele productpresentatie. Het gezegde “één beeld zegt meer dan 1000 woorden” is zeer zeker voor een medium als internet en webshops van toepassing. Goede professionele productfotografie is dan ook van onschatbare waarde.
Online winkelen mag dan wel steeds populairder worden maar er kleven voor de klant ook nadelen aan. Vooral het feit dat het product niet goed bekeken kan worden is er één van. Professionele productfotografie kan hier een enorme toegevoegde waarde hebben. Natuurlijk kunt u als webshopeigenaar het beeldmateriaal van uw leverancier gebruiken maar dit komt zeer zeker niet ten goede van het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent, die zeer waarschijnlijk hetzelfde materiaal krijgt aangeleverd.
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf even een foto te maken met uw smartphone of die mooie digitale camera die u in die andere webwinkel heeft gekocht. Maar laten die foto’s dan alle aspecten van het product optimaal zien? Denk hierbij aan een goede verlichting van het product zodat er een perfecte materiaal weergave ontstaat, maar ook diepte en vorm in een twee dimensionaal beeld. En natuurlijk is ook de kleurweergave een belangrijk aspect, laten uw zelfgemaakte foto’s een perfecte weergave zien van de kleuren in uw product?
Goede productfotografie is van essentieel belang voor het slagen van een webshop. Net zo goed als dat slechte foto’s een aankoopbeslissing kunnen tegenhouden, geven professionele productfoto’s een meerwaarde aan de onlinepresentatie van de producten en zullen de aankoopbeslissing bevorderen.
Welke vormen van productfotografie zijn er?
Packshot
Dit is in feite een opname van de verpakking van het product zoals het wordt verkocht. Door het gebruik van het juiste licht, opname standpunt en achtergrond zorg je als productfotograaf ervoor dat de verpakking zo perfect mogelijk in beeld gebracht wordt wat betreft kleur, vorm en materiaal. Denk bij een packshot aan de pot waarin de chocoladepasta zit, de doos met hagelslag of het wasmiddel.
Productfoto
Bij een productfoto gaat het om een perfecte weergave van het product (de inhoud van de packshot). Denk bij de pot chocoladepasta aan bijvoorbeeld een boterham met chocoladepasta of een mes met daarop een lik chocoladepasta naast de pot eventueel met informatie over de ingrediënten zoals de hazelnoten.
Sfeerbeeld
Dit soort foto’s zijn voornamelijk gericht op de emotie van het product en niet zozeer op het product zelf. In het voorbeeld van de pot chocoladepasta zou dit bijvoorbeeld een sfeervol gedekte ontbijttafel kunnen zijn waar het gezin de nieuwe dag begint met bijvoorbeeld een boterham met overheerlijke chocoladepasta.
Professionele Productfotografie is een specialisme
Professionele productfotografie is iets heel anders dan een mooi portret of een mooie huwelijksreportage. Productfotograaf is een specialisme binnen de wereld van fotografie.
Als professioneel productfotograaf moet je niet alleen kennis hebben van diverse fotografische technieken
zoals: verlichting en belichting, scherpte en scherptediepte, kleurbeheer, omgaan met reflecterende voorwerpen enzovoort. Echter dan ben je er als fotograaf nog niet, je hebt daarnaast ook een creatieve geest nodig om de juiste sfeer neer te kunnen zetten die bij het product past. Je hebt kennis nodig van vormgeving en uitgebreide kennis van nabewerking om tot het perfecte eindresultaat te komen.
Wilt u zelf aan de slag met het fotograferen van de producten voor uw webshop, dan moet u er wel zeker van zijn dat u over al deze bekwaamheden beschikt (en uiteraard over de nodige apparatuur). Is het antwoord nee; dan zult u waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen hebben van het zelf aan de slag gaan met productfotografie
Kiezen voor professionele productfotografie betekend:
– Professionele uitstraling van uw producten, webshop en website
– Toename internet verkoop
– Beschikking over uw eigen, unieke, professionele foto’s
– Foto’s kunnen ook worden gebruikt voor allerlei reclamedoeleinden van uw bedrijf
Nieuwsgierig geworden? Neem geheel vrijblijvend contact op. Bel 036-5377334 of mail ons.
1 Comment
Mooi stuk Dirk! Met de creativiteit van DB Pictures is niets mis. Ga zo door.
Groeten
Pheline