
Het is de smaak die wint van de realiteit
Je kunt wel stellen dat de persoonlijke smaak het in veel gevallen wint van de realiteit. Er zijn opdrachtgevers die productfoto’s willen exact conform de werkelijkheid en anderen willen, om maar eens een voorbeeld te noemen, graag foto’s met zwaar verzadigde kleuren. Een website heeft als doel het product te verkopen en om dit te realiseren moet de foto een goed beeld geven van het product. Vooral producten die vanuit een impuls gekocht worden varen wel bij een mooie opvallende foto. Zie het voorbeeld van de foto met de bloemen, je maakt je keuze aan de hand van de kleuren en de vorm van een boeket. Als de kleur van de bloemen zwaar verzadigd zijn dan springen de kleuren uit je beeldscherm en ben je eerder geneigd de bloemen te kopen. Op heel veel bloemenwebsites zie je dan ook dat de kleuren behoorlijk benadrukt worden.
In tegenstelling tot wat je ziet in de bloemenwereld geldt voor b.v. banken, kleding- en schoenverkopers dat de kleuren en het materiaal zo nauwkeurig mogelijk worden weergegeven. In deze branche loopt men tegen retourzendingen aan omdat b.v. de kleur en/of het materiaal van het product niet voldoet aan de verwachting. Het vergt vakmanschap om de foto zo realistisch mogelijk bij de klant af te leveren daarom kalibreren wij onze monitoren zeer regelmatig. Soms kan de kleur toch nog een discussiepunt zijn maar het is uiteraard de klant die aangeeft hoe de foto er uit moet zien.
Communicatie is voor ons heel belangrijk want wat de één heel mooi vindt, vindt de ander niet kunnen. Wij bespreken vooraf en als de kleur een issue is maken we eerst een proeffoto. We zien onze klanten namelijk graag weer terug.
1 Comment
Hallo Dirk,
Met jou smaak is niets mis!
Je hebt er nog steeds oog voor zo te zien en verstand van ook zo te lezen.
Erg leuk om te zien. Ga zo door!
Groetjes Sterre